selavii

Vetouistelu

Legenda trolling 3
    Suomen joukkueiden kipparit(oikealla Juha Merilä)
    ilo ylimmillään
    Suomen venekunnat miehistöineen

Olen hurahtanut mm. vetouisteluun.

Hieman taustaa omasta höyrähdyksestäni. Synnyin 1968 Heinävedellä Kotilanmäellä ja mummola sijaitsi Kermankosken läheisyydessä. Pikkupoikana tuli tietysti ongittua ensin ahvenia laivalaiturilta, mutta jo 7-8 vuotiaana ukko uskalsi laskea minut soutelemaan ihan yksikseen, oli nimittäin jo tuolloin uimakoulusta alkeismerkin suoritus ja seuraavana vuonna kandin ja primusmaisterin suoritukset. Myöhemmin kävin vielä C-tason uimaopettajaksi.

Mummolan seinustalla tojotti aina kesäisin setien virvelit ja kerran päätinkin ottaa lainaan ongen sijalle virvelin ja laittaa sen vetoon, aivan kuten aikuisetkin tekivät. Olin tuolloin jotan 10 vuotias ja niinhän siinä kävi, että sellainen parin kilon hauki tärähti heti alkumetreillä. Tuo hauki oli sitten se tekijä, joka pisti pääni pyörälle.

Uistimen vetäminen oli saanut minut ansaan. Vuodet vierivät ja kesä toisensa jälkeen olin mummolassa soutelemassa yöt ja päivät. Pitivät minua ihan hulluna, kun 14 vuotiaana poljin fillarilla 90 km suuntaansa päästäkseni kalaan. Kosket ja kalojen käyttäytyminen tulivat tutuiksi. Sain mukavasti taimenia ja aikuiset oli ihan vihreänä kateudesta.

1985 sain sitten kesäduunista hankkimillani rahoilla ostettua veneen ja ukko sponssasi käytetyn perämoottorin, 15 heppasen Johnssonin. Tuohon aikaan oli moottoriuistelu melkein kuumimmillaan ja kisoihin saattoi osallistua jopa 600 venekuntaa ja niinpä sitä osallistuttiin mekin. Lähdettiin melko altavastaajina, mutta Huhmari-uistelun ensikertalaisina ylsimme kuitenkin 5. sijalle. Oltiin olevinaan kovia uistelijoita, mutta ihan tuuriahan tuo silloin vielä oli.

1986 päästiin sitten jo pielisellekin kilpailemaan, kun ajokortti löytyi omasta taskusta. Vene peräkärriin ja kohti Piitteriä. Kisa alkoi loistavasti saatuamme kaksi taimenta, mutta loppui saman tien. Kone leikkas kiinni, per...le! Eikun rantaan ja kotia kohti vaihtamaan moottoriveneen tilalle soutuvene ja nokka kohti Puruvettä, sillä siellä oli alkamassa suomen suurin soutu-uistelu kilpailu. Kerettiin kisaan mukaan, mut ei saatu kaloja.

Sellaista se sitten oli kesästä seuraavaan, aina vesillä, kun mahdollista. Meikäläistä pidettiin ihan uisteluhulluna.

2000- luvulla alkoi sitten olla mahdollisuuksia ihan tosissaan paneutumaan tuohon lajiin ja kaluston päivittämiseen. Tuli uudet tekniikat ja myös elektroniikka kuvaan mukaan. Kaikuluotaimet ja karttaplotterit, sähkötakilat ja täkyraksit,... ihan hullua kilpavarustelua, mikäli halusi menestyä. Uistelupaketti -2007 oli oltava jo noin 80 000€ hintainen, muutoin antoi liikaa etumatkaa.

Samoin tuli harjoitella jokaista kilpailua varten vähintään 2 päivää ennen kilpailua kyseisellä kilpailualueella. Vuonna 2007 olen kirjannut hieman vajaat 800 tuntia uistelua. Kyllä siinä kotonakin hermot on ollut tiukalla tai sitten eukolla on ollut varamiespalvelusta toinen puoliso vuokralla.

Enivei. 2006 olin mukana kahdessa venekunnassa ja tavoitteena veto-uistelun suomen mestaruus. Tunteja lakkariin kertyi rapiat 600, joista osa merellä ja osa järvillä. Järvivenekunnan kanssa saavutimme PK-cupin voiton ja kisalippu seuraavan vuoden SM-kisoihin. Merivenekunnan kanssa kävimme pokkaamassa euroopan suurimman lohikisan 2. sijan Bornholmissa(Trolling Master Bornholm), joka pidetään myös tänä vuonna, http://www.tv2bornholm.dk/events/trolling.aspx  Tuohon kisaan osallistuu euroopan kovimmat uistelijat.

Ikuinen unelma veto-uistelun suomenmestaruudesta jäi sitten 1,5 mm. päähän vuonna 2007 Joensuussa. Yksi ja ratkaiseva kala oli 1,5 mm. liian lyhyt punnituksessa ja näin ollen jäimme SM kakkoseksi. Merivenekunnan osalta oli selvää, että lähtisimme parantamaan edellisvuoden sijoitusta, eli vain voitto kelpaisi. Matkaa täältä Itä-Suomen perukoilta on n. 800 km. suuntaansa ja harjoituspäiviä varasimme 5. Itse kilpailu on 4 päiväinen.

Treeneissä pidimme hauskaa ja otimme muutoinkin rennosti. http://www.kalasaalis.com/video/324/L%E4hti/  mitään paineita ei turhaan otettu, sillä tiesimme olevamme ihan samalla viivalla, kuin ns. ammattilaiset, jotka vetävät 100-150 PÄIVÄÄ vuodessa kyseisellä alueella. Treeneissä löysimme samalta alueelta mukavasti keloja. Pari lohta otettiin ruokakalaksi ja muut laskettiin kasvamaan, koska meillä vapaa-ajan kalastajilla ei ole mitään tarvetta ylikalastaa. Muutamia turskia vietiin rantaan paikallisille, kun he tuntuivat niistä tykkäävän, mutta lohet laskettiin takaisin, paitsi tietysti kilpailussa, jossa on pakko kiikuttaa kalat puntariin, mikäli haluaa menestyä. Kilpailussa on muutoinkin sellainen rajoitus, että vain 6 kalaa saa maksimissaan tuoda puntarille, mikäli joku tällaisen saaliin saa. No yhtenä päivänä meille kävikin näin, ja piti tulla rantaan kesken päivän, kun kuusi lohta oli igloossa.

Edellisen vuoden menestyksemme innoittamina kisaan lähti mukaan myös muita huippu-uistelijoita Suomesta. Kasasimme joukkueen kippareina Henri Tolppanen(legenda trolling 3.) Markku Surakka(legenda trolling 2.) ja Juha Merilä venekuntineen. Juha Merilä on muuten Helsingin yliopiston populaatiogenetiikan professori. Juha Merilän tutkimusalat ovat ekologia, evoluutiobiologia ja ekofysiologia, perinnöllisyystiede, kehitysbiologia ja fysiologia, systeemibiologia sekä bioinformatiikka. Hän on toiminut akatemiaprofessorina jo aiemmin, vuosina 2006–2011. Hänen ryhmänsä oli osa Suomen Akatemian Evoluutiogenetiikan ja -fysiologian huippuyksikköä vuosina 2006–2011. Jos Jasper Pääkkönen ja kumppanit kaipaatte tutkimustietoa lohen osalta, niin Merilään kannattaa olla yhteydessä. http://www.aka.fi/fi/A/Suomen-Akatemia/Organisaatio_/Akatemiaprofessorit/Akatemiaprofessorit/Juha-Merila/

Noh, niinhän siinä kävi, että voitimme tuon kilpailun (legenda trolling 3.) ja samalla Suomeen tupsahti myös joukkuekilpailun ykköstila. Hyvä Suomi!

Pikkuisen liikaa tuli harrastettua, sillä sittemmin intoni on hiipunut. Nyt kuitenkin kevään saapuessa alkaa taas polttelemaan ja olenkin miettinyt, josko sitä vielä yrittäis saavuttaa tuon suomenmestaruuden, vai eikö. Kalakaveritkin on taas lähdössä Bornholmiin kuun vaihteessa pidettäviin kisoihin ja mieli tekis itsellänikin. Vieläköhän sitä vanha jaksais syttyä?

Jokatapauksessa kireitä siimoja sinne meneville. Taitaa olla 5 venekuntaa puollustamassa Suomen mainetta tänä vuonna. http://www.tv2bornholm.dk/events/trolling/trolling-2013.aspx

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Ei ole Seppo aivan pillu, pullo ja pleikkari tyylinen mies.

Seppo Lavikainen

Pleikkari oli pojan kaa joskus ihan kuumana, kun otettiin ralliskaboja, mut melko vähille sekin jäi. Pro-pilkkiä muutama tunti on tullu joskus kokeiltua. Pillu ja pullo on ohjelmassa vieläkin. Nyt meen imuroimaan.

Börje lupas tulla Höytiäiselle uistelemaan kesällä, niin aattelin vidduillessani viedä hänet eteläiselle kalastusalueelle, jossa valvojana toimii http://puheenvuoro.uusisuomi.fi/sites/default/file...

ja pohjoiseen sitten nuo oiketa kalamiehet, jossa valvojana toimii http://swoosh0018.com/wp-content/uploads/2012/04/g...

Käyttäjän jooel kuva
Jooel Jaakkola

"kireitä siimoja" Mites se taas olikaan niiden toivotusten kanssa!

800 tuntia. 5 kuukautta 40h viikkoa! Minä kun luulin, että tuo velimies on sieltä hurahtaneimmasta päästä.

Seppo Lavikainen

Mikäs tuo velimiehen nimi on? Ollaan varmaan törmätty jossain, luulen. Joo, sellasta se oli. Pelkästään Bornholmissa tuli 100 tuntia uistelua, sitten Ahvenanmaa vajaa 100h+ EM Helsinki 60h. Cup treenit ja kisat n. 300h SM-treenit 70h+ kisa ja kaikki huviuistelu päälle mm. Höytiäisen lohitreffit ja Puruveden lohimeeting. Näin jälkeenpäin, ihan hullun hommaa!

Käyttäjän jooel kuva
Jooel Jaakkola

Eiköhän tuo pian ilmaudu tänne kommentoimaan.

Käyttäjän mijaakko kuva
mikael jaakkola

Täsä mää ole, mist arvasit? Vai on se Lavikainen noin huru ukko. Joku jossain mainitsi häntä myös alan kauppiaaksi, niinks?

Minä yritän olla kalastamatta enempää kuin kahtena päivänä viikosta, mutta eihän se aina onnistu.

Seppo Lavikainen

Just. Pitihän se arvata, jot Turust!

Käyttäjän mijaakko kuva
mikael jaakkola

No niinpä niin, muttei auta Turkukaan tän vuoden huhtikuun veneilyä. Niin on jäissä saaristo. Mutta ei tuo jäiltä fisuttaminenkaan hullumpaa ole! Jos tulevalla viikolla yhyttäis siiankin vielä niin vot, jäät saavat minun puolestani jäädä.

Jos olet ollut Ahvenanmaalla 2010 ja 2011 kisan jälkeisen viikon (jutuista päätellen tunteja on kyllä hinattu kasaan nimenomaan ennen kisaa) ja nähnyt keskirotevan purjeveneen hinuupuuhissa, se olen ollunna minä.

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset